Nasze królewskie kolędowanie

Niech muzyka sprawi, że Święta Bożego Narodzenia wypełni spokój i miłość, a Nowy Rok przyniesie nadzieję, której tak bardzo potrzebujemy.


 

Artyści Polskiej Opery Królewskiej zapraszają na specjalnie przygotowane świąteczne muzykowanie. 

Nie każdy potrafi i nie każdy powinien śpiewać dla szerokiej publiczności. Ale w ten świąteczny czas kolędy powinniśmy śpiewać wszyscy. Nic tak nie integruje i nic tak nie poprawia samopoczucia jak wspólne spędzanie czasu na muzykowaniu. Dobrze jest mieć w rodzinie, przy świątecznym stole, choć jednego odważnego śpiewaka, który nas zarazi tą radością.

W polskiej obyczajowości kolędy zajmują miejsce szczególne. Chętnie śpiewane zwłaszcza przy wigilijnym stole, są wyrazem przywiązania do tradycji. Choć wszystkie podejmują temat Narodzenia Pańskiego, to często można w nich także dostrzec nawiązania do polskiej historii i kultury. Uniwersalne przesłanie przenika się z tym, co lokalne, rodzime. W trudnych dla narodu momentach wspólny śpiew dodawał nadziei i odwagi. Polska Opera Królewska zaprasza na wspólnie kolędowanie.

KOLĘDY KAMERALNIE od 24 grudnia, godz. 19.00. Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w WarszawieKanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej. Materiał będzie dostępny do 26 grudnia 2020 do godziny 19.00.

Podczas koncertu usłyszymy kolędy w ich tradycyjnych wersjach. Zabrzmią nastrojowe kołysanki, jak Gdy śliczna panna czy Jezus malusieńki, ale i pieśni nawiązujące do narodowych tańców, choćby uroczyste Bóg się rodzi, utrzymane w charakterze poloneza.

W najdawniejszych wiekach „kolędowanie” wiązało się ze zwyczajem składania noworocznych życzeń. Niech i dziś te przepiękne utwory, w wykonaniu Artystów Polskiej Opery Królewskiej, wniosą do Państwa domów świąteczną radość i wleją w serca nadzieję.

PROGRAM

Dzisiaj w Betlejem, oprac. Stanisław Halat
 Wśród nocnej ciszy, oprac. Stanisław Halat
 Lulajże Jezuniu, oprac. Stanisław Halat
 Przybieżeli do Betlejem, oprac. Stanisław Halat
 Cicha noc, oprac. Stanisław Halat
 Gdy śliczna panna, oprac. Katarzyna Paciorkiewicz-Jarmuła
 W żłobie leży, oprac. Marcin Jamroży
 Jezus malusieńki, oprac. Stanisław Halat
 Bóg się rodzi, oprac. Stanisław Halat
 Z narodzenia Pana, oprac. Katarzyna Paciorkiewicz-Jarmuła

WYKONAWCY

JUSTYNA STĘPIEŃ  SOPRAN
 DOROTA LACHOWICZ  MEZZOSOPRAN
 LESZEK ŚWIDZIŃSKI  TENOR
 WOJCIECH GIERLACH  BAS

MUZYCY ORKIESTRY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
 W SKŁADZIE:

KATARZYNA PACIORKIEWICZ-JARMUŁA  SKRZYPCE
 MARCIN JAMROŻY  SKRZYPCE
 AGNIESZKA LECH  SKRZYPCE
 MARIUSZ LECH  ALTÓWKA
 DOROTA SMOLIŃSKA  WIOLONCZELA

KAROL SZWECH DYRYGENT

tELEMANN / BACH
 KONCERT BOŻONARODZENIOWY
26 grudnia, godz. 19.00

Zamek Królewski w Warszawie

Kanał YouTube Polskiej Opery KrólewskiejMateriał będzie dostępny do 31 grudnia 2020 do godziny 19.00.

Forma kantaty cieszyła się ogromną popularnością w epoce baroku. W protestanckich Niemczech utwory z tego gatunku pełniły ważną funkcję podczas obrzędów, stąd katalogi twórczości kompozytorów posługujących w kościołach pełne są kantat przeznaczonych na kolejne święta roku liturgicznego. Szczególną urodą odznaczają się te pisane na Boże Narodzenie.

Georg  Philipp Telemann jest autorem ponad tysiąca siedmiuset kantat. Jedną z nich jest JesuChrist, deinKrippleinTWV 1:1200 – utwór wykonywany drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia. Proste i przejmujące brzmienie chóru otwiera i wieńczy kompozycję, okalając dwie piękne sopranowe arie rozdzielone recytatywem. Utrzymane we włoskim stylu, zachwycają melodyką.

Równie radosny charakter ma kantata BWV 133 Johanna Sebastiana Bacha – kompozytora, który dokonał syntezy osiągnięć poprzednich twórców parających się tym gatunkiem. Utwór powstał i został prawykonany w 1724 roku w Lipsku, w trzeci dzień oktawy Bożego Narodzenia. Pełna uroku ruchliwa partia instrumentów znakomicie oddaje radosny nastrój, a subtelnie stosowane figury retoryczne  podkreślają wyrażane w tekście uwielbienie i zaufanie wobec Nowonarodzonego. Warto pamiętać, że Bach najprawdopodobniej nie dysponował dużym zespołem wokalnym, a czterogłosowe chóry wykonywane były przez kwartet śpiewaków. By najwierniej oddać brzmienie oryginału, w taki też sposób wielogłosowe fragmenty zostaną wykonane podczas dzisiejszego koncertu.

PROGRAM

Georg Philipp Telemann – Kantata JesuChrist, deinKripplein, TWV 1:1200

JesuChrist, deinKrippleinistNeugebornesMenschenkindKind, vordemdasHöllenreicherschricktWenn mich WeltundSatanschreckenDieihrschwebt in grossemLeiden

Johann Sebastian Bach – Kantata Ich freue mich in dir, BWV 133

Ich freue mich in dirGetrost! Es faßteinheil’gerLeibEin Adam mag sichvollerSchreckenWie lieblichklingt es in den OhrenWohlan, des TodesFurchtundSchmerzWohlan, sowill ich mich

WYKONAWCY

OLGA PASIECZNIK SOPRAN
 MARTA BOBERSKA  SOPRAN
 ANETA ŁUKASZEWICZ  MEZZOSOPRAN
 SYLWESTER SMULCZYŃSKI  TENOR
 WOJCIECH GIERLACH  BAS

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
 W SKŁADZIE:

MAGDALENA RUCIŃSKA  SOPRAN
 JOANNA TALARKIEWICZ  ALT
 PAWEŁ KOWALEWSKI  TENOR
 MATEUSZ MICHAŁOWSKI  BAS

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
 W SKŁADZIE

I SKRZYPCE Michał Piotrowski – koncertmistrz
  II SKRZYPCE Noemi Kuśnierz
  ALTÓWKA Natalia Reichert 
 WIOLONCZELA Maciej Łukaszuk
  KONTRABAS Grzegorz Zimak TEORBA Filip Zieliński OBOJE D`AMORE Tytus Wojnowicz, Franciszek Bielak

KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT


 

Do realizacji wydarzeń wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków
 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Wydarzenie organizowane pod Mecenatem PZU.

Partnerem Polskiej Opery Królewskiej jest Biuro tłumaczeń Lidex.