Nasze królewskie kolędowanie
Niech muzyka sprawi, że Święta Bożego Narodzenia wypełni spokój i miłość, a Nowy Rok przyniesie nadzieję, której tak bardzo potrzebujemy.
Artyści Polskiej Opery Królewskiej zapraszają na specjalnie przygotowane świąteczne muzykowanie.
Nie każdy potrafi i nie każdy powinien śpiewać dla szerokiej publiczności. Ale w ten świąteczny czas kolędy powinniśmy śpiewać wszyscy. Nic tak nie integruje i nic tak nie poprawia samopoczucia jak wspólne spędzanie czasu na muzykowaniu. Dobrze jest mieć w rodzinie, przy świątecznym stole, choć jednego odważnego śpiewaka, który nas zarazi tą radością.
W polskiej obyczajowości kolędy zajmują miejsce szczególne. Chętnie śpiewane zwłaszcza przy wigilijnym stole, są wyrazem przywiązania do tradycji. Choć wszystkie podejmują temat Narodzenia Pańskiego, to często można w nich także dostrzec nawiązania do polskiej historii i kultury. Uniwersalne przesłanie przenika się z tym, co lokalne, rodzime. W trudnych dla narodu momentach wspólny śpiew dodawał nadziei i odwagi. Polska Opera Królewska zaprasza na wspólnie kolędowanie.
KOLĘDY KAMERALNIE od 24 grudnia, godz. 19.00. Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w WarszawieKanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej. Materiał będzie dostępny do 26 grudnia 2020 do godziny 19.00.

Podczas koncertu usłyszymy kolędy w ich tradycyjnych wersjach. Zabrzmią nastrojowe kołysanki, jak Gdy śliczna panna czy Jezus malusieńki, ale i pieśni nawiązujące do narodowych tańców, choćby uroczyste Bóg się rodzi, utrzymane w charakterze poloneza.
W najdawniejszych wiekach „kolędowanie” wiązało się ze zwyczajem składania noworocznych życzeń. Niech i dziś te przepiękne utwory, w wykonaniu Artystów Polskiej Opery Królewskiej, wniosą do Państwa domów świąteczną radość i wleją w serca nadzieję.
PROGRAM
Dzisiaj w Betlejem, oprac. Stanisław Halat
Wśród nocnej ciszy, oprac. Stanisław Halat
Lulajże Jezuniu, oprac. Stanisław Halat
Przybieżeli do Betlejem, oprac. Stanisław Halat
Cicha noc, oprac. Stanisław Halat
Gdy śliczna panna, oprac. Katarzyna Paciorkiewicz-Jarmuła
W żłobie leży, oprac. Marcin Jamroży
Jezus malusieńki, oprac. Stanisław Halat
Bóg się rodzi, oprac. Stanisław Halat
Z narodzenia Pana, oprac. Katarzyna Paciorkiewicz-Jarmuła
WYKONAWCY
JUSTYNA STĘPIEŃ SOPRAN
DOROTA LACHOWICZ MEZZOSOPRAN
LESZEK ŚWIDZIŃSKI TENOR
WOJCIECH GIERLACH BAS
MUZYCY ORKIESTRY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
W SKŁADZIE:
KATARZYNA PACIORKIEWICZ-JARMUŁA SKRZYPCE
MARCIN JAMROŻY SKRZYPCE
AGNIESZKA LECH SKRZYPCE
MARIUSZ LECH ALTÓWKA
DOROTA SMOLIŃSKA WIOLONCZELA
KAROL SZWECH DYRYGENT
tELEMANN / BACH
KONCERT BOŻONARODZENIOWY26 grudnia, godz. 19.00
Zamek Królewski w Warszawie
Kanał YouTube Polskiej Opery KrólewskiejMateriał będzie dostępny do 31 grudnia 2020 do godziny 19.00.
Forma kantaty cieszyła się ogromną popularnością w epoce baroku. W protestanckich Niemczech utwory z tego gatunku pełniły ważną funkcję podczas obrzędów, stąd katalogi twórczości kompozytorów posługujących w kościołach pełne są kantat przeznaczonych na kolejne święta roku liturgicznego. Szczególną urodą odznaczają się te pisane na Boże Narodzenie.
Georg Philipp Telemann jest autorem ponad tysiąca siedmiuset kantat. Jedną z nich jest O JesuChrist, deinKrippleinTWV 1:1200 – utwór wykonywany drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia. Proste i przejmujące brzmienie chóru otwiera i wieńczy kompozycję, okalając dwie piękne sopranowe arie rozdzielone recytatywem. Utrzymane we włoskim stylu, zachwycają melodyką.
Równie radosny charakter ma kantata BWV 133 Johanna Sebastiana Bacha – kompozytora, który dokonał syntezy osiągnięć poprzednich twórców parających się tym gatunkiem. Utwór powstał i został prawykonany w 1724 roku w Lipsku, w trzeci dzień oktawy Bożego Narodzenia. Pełna uroku ruchliwa partia instrumentów znakomicie oddaje radosny nastrój, a subtelnie stosowane figury retoryczne podkreślają wyrażane w tekście uwielbienie i zaufanie wobec Nowonarodzonego. Warto pamiętać, że Bach najprawdopodobniej nie dysponował dużym zespołem wokalnym, a czterogłosowe chóry wykonywane były przez kwartet śpiewaków. By najwierniej oddać brzmienie oryginału, w taki też sposób wielogłosowe fragmenty zostaną wykonane podczas dzisiejszego koncertu.
PROGRAM
Georg Philipp Telemann – Kantata O JesuChrist, deinKripplein, TWV 1:1200
O JesuChrist, deinKrippleinistNeugebornesMenschenkindO Kind, vordemdasHöllenreicherschricktWenn mich WeltundSatanschreckenDieihrschwebt in grossemLeiden
Johann Sebastian Bach – Kantata Ich freue mich in dir, BWV 133
Ich freue mich in dirGetrost! Es faßteinheil’gerLeibEin Adam mag sichvollerSchreckenWie lieblichklingt es in den OhrenWohlan, des TodesFurchtundSchmerzWohlan, sowill ich mich
WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK SOPRAN
MARTA BOBERSKA SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN
SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR
WOJCIECH GIERLACH BAS
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
W SKŁADZIE:
MAGDALENA RUCIŃSKA SOPRAN
JOANNA TALARKIEWICZ ALT
PAWEŁ KOWALEWSKI TENOR
MATEUSZ MICHAŁOWSKI BAS
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
W SKŁADZIE
I SKRZYPCE Michał Piotrowski – koncertmistrz
II SKRZYPCE Noemi Kuśnierz
ALTÓWKA Natalia Reichert
WIOLONCZELA Maciej Łukaszuk
KONTRABAS Grzegorz Zimak TEORBA Filip Zieliński OBOJE D`AMORE Tytus Wojnowicz, Franciszek Bielak
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
Do realizacji wydarzeń wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wydarzenie organizowane pod Mecenatem PZU.
Partnerem Polskiej Opery Królewskiej jest Biuro tłumaczeń Lidex.