Przekraczanie materii. Oddźwięki – Nowa muzyka polska. Koncert live – transmisja już 13 marca
Nieoczywiste eksperymenty z materią – nie tylko tą dźwiękową – będą jednym z głównych wątków marcowego koncertu Sinfonii Varsovii z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”
W programie usłyszymy premierowe kompozycje Teoniki Rożynek i Edwarda Sielickiego oraz utwory Sofii Gubajduliny i Włodzimierza Kotońskiego. Koncert rozpocznie prawykonanie utworu Teoniki Rożynek Nox (2016) na zespół smyczkowy i blaszane pulpity. Kompozytorka znana jest ze swoich eksperymentalnych poszukiwań w muzyce elektronicznej. W najnowszym utworze Rożynek wykorzystuje stały element koncertowego krajobrazu, który zwykle nie przyciąga uwagi. Brzmienie orkiestry wzbogaca o dźwięk blaszanych pulpitów, wprawianych
w drgania przez smyczki.
Wokół przedmiotu przebiega również narracja poematu symfonicznego Sofii Gubajduliny FairyTale Poem (1971). Przedmiotu, a konkretnie kredy. Utwór został zainspirowany czeską bajką, w której kreda odnaleziona w kieszeni chłopca otrzymuje drugie życie. Gubajdulina na kanwie tej historii tworzy spójną, choć nie pozbawioną elementu oniryzmu muzyczną opowieść; przypomina, że forma poematu symfonicznego nie umarła wraz z epoką romantyzmu.

Utwór Włodzimierza Kotońskiego, kolejna pozycja w programie, swoje prawykonanie miał na prestiżowych Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie w 1961 roku. Kompozycja Kotońskiego to sonorystyczna miniatura. Tytuł Canto per complesso da camera, czyli pieśń na zespól kameralny sugeruje formę, w której plamy barwne tworzą subtelną oś narracji. W tym samym okresie Kotoński tworzył dla awangardowego kina animowanego, odpowiadając za muzykę elektroniczną między innymi w surrealistycznym Domie Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka. Tam, przedmioty ożywają, a asumptem do tego wydaje się być muzyka.
Na koniec usłyszymy drugą premierę na marcowych Oddźwiękach – III Symfonię „Koncertującą” (2020) Edwarda Sielickiego. W tym utworze kreatywność i przypadek toczą równą walkę w imię dobrej muzyki. W jego środkowej części pełniący rolę solowego instrumentu syntezator losowo generuje przebiegi melodyczne na podstawie konkretnej skali. Zaprogramowany przedmiot ożywa w trakcie koncertu, rywalizując z poszczególnymi zestawami instrumentów stanowiących niezależne grupy koncertujące. Orkiestracja Sielickiego pełna jest kontrastów eksplorujących wyobraźnię słuchacza.

Przed koncertem o godzinie 19.00 odbędzie się rozmowa z Teoniki Rożynek, Edwardem Sielickim i dziennikarzem muzycznym Adamem Suprynowiczem, którą poprowadzi Agata Kwiecińska. Transmisja rozmowy i koncertu będzie dostępna na kanale Youtube oraz fanpage’u na Facebooku Sinfonia Varsovia. O innych wydarzeniach koncertowych możecie przeczytać tu Nastroje